Idag hade vi IUP för Lucas. Det är alltid lika kul att få höra om sitt barns framgångar och hur han utvecklas tillsammans med gruppen.
Den här terminen har de hållt på mycket med språket. Pedagogerna på förskolan har fått besök av Veli Tuomela en gång per månad. Han har varit med och lyssnat hur pedagogerna pratat med barnen och sedan gett dem tips och råd. Han har tex bett dem att prata i längre meningar, och använda svårare ord.
Detta är verkligen toppen. Detta hjälper alla att bli bättre på det svenska språket - även mitt barn.
Veli Tuomelas fem språkpedagogiska principer
? Språkutrymme. Det finns utrymme för språk i alla rutinsituationer och aktiviteter – fyll utrymmet med så mycket språk som möjligt.
? Upplevelser. Språket utvecklas om ett barn får klä sina upplevelser i språk.
? Rikt språkbruk. Det är vanligt att förenkla mycket i samtal med barn. Säg ”lägg äppelskrutten i komposthinken” i stället för bara ”lägg den där”.
? Språknivå. Om den vuxne ligger lite över barnets språknivå stimuleras och utmanas språkutvecklingen. För enkelt eller för svårt språk är däremot hämmande.
? Begriplighet. Det är lätt att vara övertydlig med kroppspråk, gester och bilder. Fundera över hur begripligt språket i sig är.
Lucas är väldigt verbal och har ett stort ordförråd. Han snappar alltid upp nya ord (både gott och ont).
De har även jobbat mycket med former och symboler - alla barn har fått låna hem en kamera för att ta kort på olika former i hemmet.
Lucas leker mycket för sig själv och studerar gärna saker länge. Han är nyfiken och väldigt tekniskt lagd. Han fungerar bra i gruppen och är kompis med alla. Han har sina favoriter som han ibland leker med. Oftast leker han med bilar. Idag hade han lekt "mamma, pappa, barn" för första gången. Lucas ville absolut vara mamma och tjejen fick då vara pappa vilket gick hur bra som helst!
Kul att de nu så sakterliga börjar leka rollekar.
Nu i december ska gruppen flytta upp till övervåningen till de större barnen och det ska bli spännande att se vad Lucas tycker om det.
Pedagogen hade inget annat att säga än att Lucas alltid är med och vill gärna lära sig nya saker.
Vi är absolut nöjda med förskolan och Lucas pedagoger.
Vi påpekade dock att vi tycker det är viktigt att det är det svenska språket som talas när de är i gruppen och när barnen hör. I Lucas grupp är det många som inte har svenska som modersmål och Lucas snappar som sagt upp ett och annat syriansk ord. Jag säger inte att det är fel, men jag vill inte att pedagogerna ska prata ett språk som mitt barn inte förstår när han är med.
Mirjam berättade dock att det är de mycket tydliga med att det är svenska som pratas när de är med barnen. Dock är det inte omöjligt att barnen som pratar syrianska ibland ber om tex vatten m.m på deras modermål. Pedagogerna får då be dem att prata svenska runt matbordet.
Det känns så skönt att kunna tala "klarspråk" och få säga vad man tycker och känner! Skönt också att hon tog vår önskan på rätt sätt. . Tycker bara det är viktigt att alla barn förstår vad som sägs när de är på förskolan.
Hur som! Lucas trivs, vi trivs och pedagogerna tycker Lucas är topp!
Härligt!